Masterclass recensie schrijven

t/m

Remonstrantse Kerk
Coehoornsingel 14
9711 BS Groningen

Routebeschrijving

Uitgeverij Querido organiseert dit jaar een serie masterclasses is de Remonstrantse kerk. De eerste in deze serie is de tweedaagse masterclass De recensie. Docent is Rob Schouten, gastdocent is Jeroen Vullings.

Het genre is bijna net zo vaak dood verklaard als de roman: de recensie. Terwijl kranten en tijdschriften er aanzienlijk minder ruimte voor reserveren dan vroeger, maakt het genre een grote bloei door op internet: recensiewebsites en boekenblogs laten vrijwel geen boek onbesproken. Tijdens de Tweedaagse Masterclass De recensie leer je aan welke criteria een goede recensie voldoet. Waar moet je op letten tijdens het lezen? Wat vind je van de compositie, de stijl, de psychologie van de personages? Hoe onderbouw en verantwoord je je oordeel? Hoe zorg je ervoor dat je recensie ook begrijpelijk is voor wie het boek dat je bespreekt nog niet heeft gelezen? Mag je het geheim van het boek verraden?

Docent Rob Schouten schetst de ontwikkeling van het genre aan de hand van Nederlandse en internationale voorbeelden en leidt de discussie over een nog ongepubliceerd en dus onbesproken manuscript dat je twee weken voor aanvang van de Masterclass krijgt toegestuurd. Gastdocent Jeroen Vullings vertelt over zijn beroepspraktijk en beantwoordt vragen.

De Masterclass is bedoeld voor recensenten, bloggers en andere belezen belangstellenden met een goede pen die zich willen bekwamen in het recenseren. Hoewel een deel van de stof ook toepasbaar is op poëzie, verhalenbundels, non-fictie-boeken, theater en film, ligt de nadruk tijdens de Masterclass op het recenseren van romans. Het is de bedoeling dat je na afloop van de Masterclass een roman kunt interpreteren en evalueren, en dat je daarvan verslag doet op een aantrekkelijke, persoonlijke en overtuigende manier.

Kosten: € 595, inclusief lesmateriaal (en inclusief lunches, koffie, thee, borrel)
Inschrijving: info@queridoacademie.nl o.v.v. Masterclass 12 en 13 april Groningen
Kijk voor meer informatie op de website van Querido.